strona głównaprzez drogi i bezdrożarelacjeTaki dzień się zdarza raz...

Hala Lipowska
(1275 m n.p.m.)
Beskid Żywiecki

49°31′55″N
19°13′05″E

"Są tylko dwa sposoby przejścia przez życie.
Jeden, jakby nic nie było cudem,
i drugi, jakby wszystko było cudem."

Albert Einstein
Taki dzień się zdarza raz...
czyli Hala Lipowska
w prawdziwie zimowej szacie
(17 luty 2015)

Jest jeden z nielicznych lutowych dni kiedy jest prawdziwie zimowa i słoneczna aura. Wypad w góry wydaje się w tych okolicznościach przyrody oczywistością. Wybór pada na Halę Lipowską. Wybieramy na podejście szlak czarny ze Złatnej Huty. Śnieg skrzypi nam pod nogami, słońce igra wesoło między gałęziami świerków, śpiewają ptaki… jest cudownie. Wędrówkę rozpoczynamy już po południu ale mamy do pokonania zaledwie 585 metrów przewyższenia i 11 kilometrów drogi (tam i z powrotem), więc czasu do zachodu słońca mamy wystarczająco dużo aby się nie spieszyć i cieszyć z zimowych pejzaży, które wkrótce roztoczą się przed nami.

Szlak wiedzie szeroką drogą przez las wznosząc się cały czas łagodnie. Kiedy po około godzinie widzimy na horyzoncie Tatry w całej swej okazałości, nadziwić się nie mogę, że jesteśmy tu z Kasią same. Herbata z cytryną i miodem smakuje tu wybornie. Jest słonecznie i bezwietrznie, zatrzymujemy się na długo na bezludnej, ośnieżonej łące.

Tatry są ostre jak żyleta. Bez trudu rozpoznajemy szczyty i cieszymy się, że dopisała nam pogoda. A jest naprawdę bajkowo.

Po stronie południowej przepięknie widać Wielką i Małą Fatrę. Na tle Tatr Niżnych niewyraźnie majaczy kanciasta sylwetka Wielkiego Chocza. Bezchmurne niebo obiecuje ładny zachód słońca, więc już teraz postanawiamy zostać tu do samego wieczora.

Jeszcze ładniejszy widok rozpościera się ze szczytowej polanki na Rysiance. Tu widać jeszcze masyw Babiej Góry i potężne Pilsko.

Udajemy się na Halę Lipowską bo stamtąd widać całe pasmo Tatr - od Bialskich zaczynając a na Zachodnich kończąc. Najładniej jednak stąd prezentuje się Mała Fatra z wyraźną sylwetką Rozsudźca.

Niewielu mijamy po drodze ludzi, cicho tu i spokojnie. Taki sam klimat panuje w schronisku na Hali Lipowskiej. Całkiem zasłużenie, moim zdaniem, schronisko dwukrotnie zostało docenione w rankingu górskich schronisk - w 2011 roku zajęło pierwsze miejsce. Mnie jednak zawsze bardziej podobało się schronisko na Rysiance. Widok z okien jadalni na Tatry uwiódł moją duszę na zawsze. 15 minut drogi dzieli oba schroniska. Widoki z obu miejsc takie, że… „klękajcie narody”. Do tego cisza jak makiem zasiał.

Pod wyciągiem narciarskim siadamy na ławeczce i w zachwycie nad urodą zimowych Beskidów wypijamy ostatnie łyki kawy. Powrót rozpoczynamy tuż przed zachodem słońca. Jakże pięknie widać teraz Małą Fatrę, która dumnie pokazuje swój ostry kontur na tle nieba utulonego w wenecki i łososiowy róż. Tak romantycznie się zrobiło, że aż szkoda wracać. Cóż… zapomniałyśmy o czołówkach…
Nie ma zmiłuj… ech!

Kiedy dochodzimy do auta na dworze zapada już ciemność. Konstelacja Oriona będzie nam towarzyszyć do samego domu. Dwie godziny później Marek wita mnie z miną małego zazdrośnika ;-)
- Jak za starych, dobrych czasów, co? - pyta.

Jest mi tak dobrze, że nawet mówić mi się nie chce więc potakuję głową milcząc. Nie mogę się doczekać kiedy pokażę mu zdjęcia.
Bo taki dzień się zdarza raz… na jakiś czas, a taka zima to jeszcze rzadziej ;-)

Dorota
dystans: 11 km
przewyższenie: 585 m
Panoramy
Panorama Tatr Zachodnich z Hali Rysianka
Tatry Zachodnie i Tatry Niżne z Hali Rysianka
Masyw Pilska z Hali Rysianka
Babia Góra i Pilsko - widok z Hali Rysianka
Beskid Żywiecki, Tatry Wysokie, Tatry Zachodnie, Tatry Niżne, Wielki Chocz, Mała Fatra - widok z Hali Rysianka
Tatry Wysokie, Tatry Zachodnie, Tatry Niżne, Wielki Chocz - widok z Hali Rysianka
Tatry Wysokie, Tatry Zachodnie, Tatry Niżne - widok z Hali Rysianka
Panorama całych Tatr (od Bialskich po Zachodnie) z Hali Lipowskiej
Tatry Zachodnie - widok z Hali Rysianka

Babia Góra, Pilsko, Tatry Zachodnie w promieniach zachodzącego słońca - widok z Hali Rysianka
Na ostatnim planie Mała Fatra o zachodzie słońca - widok z Hali Rysianka
Tuż przed zmierzchem na Hali Rysianka
Mała Fatra - widok z Hali Rysianka

o nas   ciekawe strony   inne blogi o górach   napisz do nas   strona główna   newsletter